Obec Starkoč
Starkoč 26
286 01 Čáslav
E-mail: podatelna@starkoc.cz
Omezení osobní svobody v zahraničí
3. Pojmenování (název) životní situace
Omezení osobní svobody v zahraničí
4. Základní informace k životní situaci
Pomoc při omezení osobní svobody občana České republiky v zahraničí.
Omezením osobní svobody se rozumí zejména zadržení občana České republiky, jeho vazba a výkon trestu odnětí svobody.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
V této věci jedná občan České republiky, jehož osobní svoboda byla omezena, jeho rodinný příslušník či jiná blízká osoba.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Dle Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích mají občané České republiky, jejichž osobní svoboda byla omezena, právo na spojení se zastupitelským úřadem České republiky.
Příslušné orgány cizího státu jsou povinny, pokud o to občan České republiky požádá, o jeho zadržení bez prodlení informovat zastupitelský úřad České republiky. Stejně tak jsou povinny bez prodlení doručit zastupitelskému úřadu každou zprávu, kterou zadržená osoba určila k doručení pro zastupitelský úřad.
Zastupitelský úřad České republiky však není účastníkem trestního řízení, a proto není ani oprávněn zasahovat do činnosti orgánů činných v trestním řízení přijímajícího státu.
Zastupitelský úřad České republiky tedy nemůže vystupovat např. v roli advokáta, může však zadržené osobě poskytnout pomoc, a to např. níže uvedenými způsoby:
- zajistit kontakt s rodinou,
- poskytnout pomoc při vyhledání právního zástupce, který je oprávněn poskytovat právní pomoc v daném státě,
- poskytnout součinnost při řešení problémů spojených s odnětím svobody.
Některé dvoustranné mezinárodní smlouvy umožňují, aby si občan, který byl v zahraničí odsouzen k trestu odnětí svobody, za určitých podmínek podal žádost o vydání k výkonu trestu odnětí svobody do České republiky.
V případě kladného vyřízení žádosti může odsouzený občan České republiky vykonat trest odnětí svobody v České republice.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Telefonickým či jiným spojením s místy uvedenými v bodě 08.
Doporučuje se, aby občan, jehož osobní svoboda byla omezena, požádal orgány činné v trestním řízení daného cizího státu o informování příslušného zastupitelského úřadu České republiky.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Občan České republiky nebo rodinný příslušník osoby, jejíž osobní svoboda byla omezena, se může obrátit (se žádostí o pomoc nebo o zprostředkování kontaktu aj.) na:
- zastupitelský úřad České republiky v zemi, v níž k omezení osobní svobody došlo,
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Konzulární pracovník zastupitelského úřadu České republiky má právo s občany České republiky, jejichž osobní svoboda byla omezena, v souladu s právními předpisy dotčeného cizího státu hovořit, dopisovat si s nimi a v naléhavých případech je i navštěvovat.
Zastupitelské úřady České republiky a Ministerstvo zahraničních věcí České republiky mají nepřetržitou diplomatickou službu, která je určena pro naléhavé a vážné případy.
Nouzové linky jsou zveřejněny na internetových stránkách Ministerstva zahraničních věcí České republiky (naleznete je u daného státu, v části "kontaktní český úřad").
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Je třeba mít k dispozici:
- platný cestovní doklad či jiný doklad prokazující totožnost,
- příp. doklad dokládající příbuzenský vztah s občanem, jehož osobní svoboda byla omezena.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Zastupitelský úřad České republiky za svou součinnost nevybírá žádný poplatek.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Záleží na tom, jaké lhůty jsou v konkrétní věci stanoveny právním řádem cizího státu, resp. rozhodnutím úřadu, který je příslušný k řešení konkrétní situace, resp. který omezil osobní svobodu občana České republiky.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další případní účastníci závisí na konkrétních okolnostech případu, který má být projednáván, a na příslušných ustanoveních právního řádu cizího státu.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Případné další činnosti závisí na povaze konkrétního případu a ustanovení právních předpisů cizího státu a na rozhodnutí příslušného soudu nebo orgánu, který se daným případem zabývá.
Zejména se vyžaduje součinnost při poskytnutí potřebných informací.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu místa uvedeného v bodě 08.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zastupitelský úřad České republiky postupuje v souladu s ustanoveními Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích (ze dne 24. dubna 1963), která je publikována vyhláškou č. 32/1969 Sb., o Vídeňské úmluvě o konzulárních stycích, případně dle dvoustranné konzulární úmluvy, uzavřené s některými státy.
Musí též zohlednit právní řád a zvyklosti cizího státu, ve kterém došlo k omezení osobní svobody občana České republiky.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky ve věci omezení osobní svobody občana České republiky stanoví obecně závazný předpis cizího státu.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
28. Popis byl naposledy aktualizován
03.08.2015
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.